Oldalak

2018/12/20

Nők, férfiak, meg a másik párezer nem... várjunk, hogy mi?

Ha Magyarországon élünk és éltünk mindig is, magyarul beszélünk és nem tartozunk semmilyen etnikumhoz, akkor elég evidens, hogy mi magyarok vagyunk. Kényelmes, megszoktuk, és el sem gondolkodunk rajta, hogy ez mit jelent.
Aztán, ha kikeveredünk hosszabb időre, akár véglegesen külföldre, hirtelen égetően fontossá és személyessé válik a kérdés: Mit jelent nekem az, hogy én magyar vagyok? Beszerzem akár aranyáron a pirospaprikát? Tartom a magyar ünnepeket? (És a helyieket? A magyarságomnak ára a más kultúrától való elzárkózás?) Tanítom a gyerekeimet magyarul?
Az ember annyira természetesnek veszi a saját kultúráját, hogy észre sem veszi, olyan közege ez, mint a halnak a víz. Aztán néha az édesből sós vízbe keveredünk, és csak nézünk, hogy mi a csoda...

Transz peace jel

Bármily furcsának hangzik, ez nem csak a magyarságtudatunkra igaz, hanem a nemünkre is. Viszonylag kevesen vannak azok az emberek, akik rájönnek, hogy az a nem, amin ők anyakönyvezve vannak, hibás. Van, aki azt mondja, bár férfiként anyakönyvezték, igazából nő - vagy egyik sem, vagy mindkettő, vagy változó, vagy... Nem igazán akarok ebbe belemenni, rengeteg megfogalmazás él ezekre a személyekre, és lássuk be: ők a teljes társadalomban kisebbség.
Miért beszélünk akkor róluk ennyit?

Azért, mert szembesítenek. Ahogy a legtöbbünknek a magyarsága, úgy a neme is egy komfortos dolog. Ha valaki női nemi szervvel született, nem gondolkozik el azon, mi teszi őt nővé - egészen addig, ameddig oda nem keveredik valaki mellé, aki szintén női nemi szervvel születik, és az illető nem közli, hogy hello, én amúgy nem vagyok nő.

Nyilván ez rengeteg embernek kérdőjelezi meg a világképét, így hát nem csoda, hogy agresszióval reagálnak. Szóval, most tegyük kicsit félre a félelmeinket, miszerint ezek az emberek invalidálják a mi személyes nemünket, és gondoljuk végig: mi tesz engem nővé/férfivá?

A nemi szervek, klassz. Ez azt jelenti, hogy kevésbé lesz valaki nő, ha megcsonkolták a nemi szervét? Vagy, ha ettől függ, akkor miért ne függene a szervek funkcionálásától is? Csak az számít férfinak, aki tud gyereket nemzeni, vagy mondjuk a nők klimax után már nem is nők? Remélem, érezzük, hogy ez azért nem a legjobb út...

Akkor lássuk, mondjuk, a híres-hírhedt gendert, a társadalmi nemet: tegyük fel, attól vagyok nő, hogy női szerepben létezem a társadalomban. Ez jól hangzik, de mostanság mindenki a nemi szerepek megváltozásáról beszél. Még mindig klasszikusan női szerep otthon maradni a gyerek(ek)kel, de már nem csak akkor vagyok nő, ha szülök. Sőt, nem is akkor, ha kedves vagyok, vagy illatos virágként várom az udvarlókat. Még csúnyán beszélnem is szabad... És megfordítva, klasszikus férfi szerep mondjuk az úriember, aki tartja a hölgyeknek az ajtón (vagy épp a kocsmában előttük megy be), de tele van a világ férfiakkal, akik nem tartják az ajtót, és mégis férfinak tarthatják magukat. Mondok jobbat, rózsaszín hajjal is tarthatják magukat annak.

De akkor mi tesz valakit férfivá vagy nővé?

Szerintem az, amikor érzi, hogy az.
Oké, ez most némi magyarázatra szorul. Szóval, van egyfajta jellegzetes arckifejezése azoknak, akik éppen önazonosak. Furcsa fényt kap a szemük, gyakran kipirul az arcuk, és valahogy a tartásukon érződik, hogy képben vannak a testük határaival, és érzik, hogy ők az a nem, ami. Ez gyakran az ellenkező nem jelenlétében tudatosul, ilyenkor a fiatalok rendkívül suták tudnak lenni, mégis van bennük egyfajta magabiztosság a saját nőiességükkel/férfiasságukkal kapcsolatban.
Szerintem mindenki látott már ilyet, talán belülről is megvan az érzés. De nem kizárólag a másik nem kapcsán jön elő, és nem is a szexuális vonzalom okozza (bár annak gyakran része), inkább egyfajta tudat, hogy te most ebben az interakcióban mint férfi/nő veszel részt.

Üveghal
Szóval összességében, egy férfi akkor férfi, amikor igazán azt érzi, hogy férfi, egy nő meg akkor nő, amikor minden idegszálával érzi, hogy ő nő. Én ezt találtam a saját válaszomként, de természetesen éppúgy, ahogy a magyarság is sok embernek sokfélét jelent, úgy a nő és a férfi fogalma is. Mindenkinek más definíciója van rá, de szerintem fontos, hogy legyen rá definíciónk.
Te mitől vagy férfi vagy éppen nő?


(Mivel ez a cikk elsősorban cisz embereknek íródott, férfiról és nőről beszélek, de ha érdekel a téma, itt találsz egy szerintem tök jó összefoglalót a különböző nemi identitásokról - tekerj lejjebb a kétféléből sokféle részhez.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Obamára szavaztam, lehetek rasszista

Döbbenetes eredményre jutottak a Stanfordi egyetem kutatói. Kísérletben bizonyították, hogy ha az emberek Obamát támogatják, utána rasszis...